
Greenwashing aan banden: nieuwe EU-richtlijn scherpt regels rond consumentenbescherming aan
Nieuws
21-05-2025
GSJ Advocaten
De Europese Unie wil consumenten beter beschermen tegen misleidende milieuclaims. Met de nieuwe Richtlijn (EU) 2024/825, die op 27 maart 2024 in werking trad, worden de regels rond groene marketing verstrengd.
Lidstaten krijgen tot 27 maart 2026 de tijd om de richtlijn om te zetten in nationale wetgeving. Vanaf 27 september 2026 moeten de lidstaten de bepalingen toepassen.
Focus op greenwashing
Greenwashing – het groener voorstellen van producten of diensten dan ze werkelijk zijn – wordt door bevoegde overheden steeds vaker vastgesteld in het handelsverkeer. Onderzoek toont dan ook aan dat producten waarbij duurzaamheidsclaims werden gemaakt de voorbije jaren beter verkochten dan producten waarbij dat niet gebeurde. Die populariteit kan echter tot misbruik leiden: vage, onterechte of overdreven claims over duurzaamheid zijn schering en inslag. Het is deze problematiek die de Europese Unie nu vol wil aanpakken.
[....]