
Europeanen vinden vaker dan Amerikanen dat bedrijven maatschappelijke problemen moeten helpen oplossen
Jarenlang gingen dingen één kant op, maar nu keren sommige bedrijven de koers om.In de afgelopen decennia hebben bedrijfsleiders in de westerse wereld een toenemend aantal ESG- (milieu, sociaal en governance) en DEI- (diversiteit, gelijkheid en inclusie) programma's en -beleid ingevoerd.Nu, na grote tegenwerking in de media en de 'oorlog tegen woke' van de Amerikaanse president Donald Trump, draaien bedrijven over de hele wereld deze inspanningen terug of annuleren ze volledig.Maar is dit wat de meeste mensen willen? Dat hangt ervan af.
Doel versus winst
Uit de nieuwe Ipsos Transatlantic Pulse blijkt dat er verschillen zijn in hoe Europeanen in zeven landen (Kroatië, Frankrijk, Italië, Nederland, Polen, Spanje en Zweden) en Amerikanen denken over de rol van bedrijven.
Iets meer dan twee op de drie (gemiddeld 76% in Europa) vinden dat een bedrijf ook maatschappelijke problemen moet oplossen, tegenover 54% van de Amerikanen die het daarmee eens zijn.
[....]